Kilka dni temu w mediach pojawiła się informacja o samobójstwie chłopca, którego koledzy nazywali „pedziem”. Rozłożono tę sytuację na czynniki pierwsze, zapalano „wirtualne znicze”, prowadzono wielkie dyskusje na temat tolerancji społeczeństwa.  A tymczasem większość z nas, każdego dnia szerzy dyskryminację. A dzieci obserwują i naśladują… Na początek obejrzyjcie ten filmik (koniecznie z głosem):

*Spot „Piaskownica”, źródło: www.kampaniespoleczne.pl

Zastanówcie się teraz, ile razy użyliście takich lub podobnych określeń przy dzieciach? Nigdy? A może jednak zdarzyło się Wam choć raz?

To my – dorośli jesteśmy winni temu, że jednym z największych problemów społecznych jest właśnie dyskryminacja. Bez znaczenia czy dyskryminujemy ze względu na rasę, płeć, orientację seksualną czy niepełnosprawność. Wyrazy każdej dyskryminacji zadomawiają się w codziennym języku  i funkcjonują jako bezrefleksyjnie powtarzana kalka- szczególnie przez dzieci, które często nie zdają sobie nawet sprawy, co dokładnie mówią, powielają jedynie wzory zaszczepione im przez dorosłych.

Od najmłodszych lat możemy uczyć dziecko szacunku i tolerancji, wykorzystując do tego książki, wierszyki i bajki.  Wybierajmy takie, które opowiadają właśnie o czyjejś inności. Warto też rozmawiać z dzieckiem o różnicach jakie występują między ludźmi, ale nie oceniajmy i nie wartościujmy. Nawet jeśli mamy jakieś uprzedzenia – starajmy się ich nie przekazywać.  Uczmy najmłodszych, że inny nie znaczy gorszy, a różnorodność jest bardzo wartościowa. Jeśli zauważymy, że nasze dziecko objawia nietolerancję, koniecznie na nią zareagujmy – tłumacząc dlaczego dane zachowanie jest złe. Starajmy się dać dziecku możliwość przebywania w różnych środowiskach, przyzwyczajajmy do różnic.   Wychowujemy przecież dzieci dla świata, a nie dla siebie.

Powtórzę jeszcze raz: tolerancję buduje się od najmłodszych lat. Miejmy nadzieję, że gdy to zrozumiemy, dwa razy się zastanowimy zanim znów zaczniemy opowiadać o „wieśniarach w pedalskich sweterkach”. Zwłaszcza przy dzieciach!

Lubię to!
3